INFRASTRUKTURA I GOSPODARKA KOMUNALNA
REALIZOWANE PROGRAMY Związane z infrastrukturą i GOSPODARKĄ KOMUNALNĄ
Realizacja zadań związanych z ochroną środowiska stanowi odzwierciedlenie działań podejmowanych na podstawie polityki programów i strategii przyjętych przez Władze Helu. Do najważniejszych z nich należą:
Program opieki nad zwierzętami bezdomnymi oraz zapobiegania bezdomności zwierząt na terenie Gminy Miejskiej Hel w 2023 r.,
Wieloletni Program Gospodarowania Mieszkaniowym Zasobem Gminy Miejskiej Hel na lata 2022-2026.
Dokładniejszy opis wskazanych powyżej programów znajduje się w części raportu poświęconej Realizowanym Politykom, Programom i Strategiom.
WODA I ŚCIEKI
118,1 tys.
m3 sprzedanej wody
pitnej dla mieszkańców
11,8 km
długości sieci
wodociągowej
2 szt.
nowych przyłączy wodociągowych
100,0%
budynków mieszkalnych podłączonych do sieci wodociągowej
111,1 tys.
m3 odebranych ścieków
od mieszkańców
10,2 km
długości sieci
kanalizacyjnej
2 szt.
nowych przyłączy kanalizacyjnych
70,3%
budynków mieszkalnych podłączonych do sieci kanalizacyjnej
ODPADY KOMUNALNE
wydatki na gospodarkę odpadami w 2023 r.
1 775 235 zł
+34,26%
do roku 2022
Bilansowanie systemu w 2023 r.
W 2023 r. system gospodarki odpadami nie uległ zbilansowaniu. Różnica między wydatkami a dochodami opiewała na kwotę -459.475,10 zł.
W 2023 r. obowiązywały następujące stawki opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi:
40 zł za odpady zbierane i odbierane w sposób selektywny od osoby zamieszkującej na nieruchomości,
80 zł za odpady zbierane i odbierane w sposób nieselektywny od osoby zamieszkującej na nieruchomości.
W 2023 r. zwolniono z części opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi właścicieli nieruchomości zabudowanych budynkami jednorodzinnymi kompostujących odpady stanowiące odpady komunalne w kompostowniku przydomowym w wysokości 3,00 zł miesięcznie za każdą osobę zamieszkującą nieruchomość.
1 967,4
Masa odebranych odpadów
komunalnych (tony)
1 156,4
Odebrane odpady
niesegregowane (tony)
811,0
Masa odebranych odpadów segregowanych (tony)
Struktura zebranych odpadów w 2023 r.
664,9
Masa odpadów segregowanych odebranych z nieruchomości (w tonach)
146,1
Masa odpadów segregowanych odebranych z PSZOK (w tonach)
41,2%
Udział odpadów odebranych selektywnie i z PSZOK w odpadach ogółem
TRANSPORT PUBLICZNY
wydatki na transport i łączność w 2023 r.
521 331 zł
+2,90%
do roku 2022
Wydatki poniesione na transport i łączność w 2023 r. wzrosły nieznacznie w stosunku do roku poprzedniego i wyniosły 521.330,53 zł. W głównej mierze obejmują one wydatki bieżące na obsługę strefy płatnego parkowania (207.374,68 zł), na lokalny transport zbiorowy (dotacja w wysokości 5.487,00 zł dla powiatu puckiego na dofinansowanie przewozów pasażerskich na liniach komunikacyjnych na terenie powiatu), zakup znaków drogowych i materiałów do budowy i naprawy chodników i ulic (17.603,63 zł), remonty ulic i chodników (29.397,43 zł), wykonanie oznakowania poziomego ulic, montaż tablic SIM, ułożenie płyty ażurowe, przegląd i naprawę dróg oraz projekt organizacji ruchu (82.186,19 zł).
W ramach wydatków majątkowych wykonano utwardzenie nawierzchni terenu, dokumentację projektową oraz aktualizację kosztorysu (174.080,00 zł)
Szczegółowe informacje zawarto w zakładce Inwestycje.
Struktura wydatków na transport i łączność w 2023 r.
gospodarka mieszkaniowA
wydatki na gospodarkę mieszkaniową w 2023 r.
3 555 030 zł
+104,37%
do roku 2022
Wydatki poniesione na gospodarkę mieszkaniową w 2023 r. znacznie wzrosły w stosunku do roku poprzedniego i wyniosły 3.555.029,65 zł. Wymienione środki przeznaczono na:
gospodarkę gruntami i nieruchomościami, a w szczególności na wycenę nieruchomości, podziały geodezyjne, sporządzenie dokumentacji dla celów przewłaszczeniowych, ogłoszenia o przetargach, inwentaryzacja budynku OSP, sporządzenie mapy do celów projektowych, wznowienie granic nieruchomości, na dzierżawę terenów pod stoiska handlowe, gruntów leśnych, gruntów pod obiekty militarne, poddzierżawę plaż, wieczyste użytkowanie terenu, czynsz dzierżawny za najem pomieszczeń gospodarczych, dzierżawa terenu przy ul. Przybyszewskiego , pozostałe opłaty, na podatek od nieruchomości pomieszczeń wynajmowanych przez Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej od Zarządu Portu Morskiego Hel. W ramach wydatków inwestycyjnych wydatkowano kwotę w wysokości 562.323,00 zł na odszkodowanie za prawo własności do nieruchomości.
gospodarowanie mieszkaniowym zasobem gminy. Wydatkowano środki na zarządzanie lokalowymi zasobami komunalnymi, wycenę lokali mieszkalnych, dezynfekcję oraz wywóz i utylizację odpadów z lokalu mieszkalnego, na zaległości czynszowe za lokale komunalne, utrzymanie części wspólnej nieruchomości i ogrzewanie lokalu mieszkalnego, różnice czynszowe, na świadectwo charakterystyki energetycznej budynku. W ramach wydatków inwestycyjnych sporządzono projekt przebudowy budynku przy ul. Helskiej (19.680,00 zł) oraz kontynuowano budowę budynków mieszkalnych przy ul. Przybyszewskiego (2.666.206,23 zł). W ramach tej inwestycji powstaną dwa nowe budynki wchodzące w skład mieszkaniowego zasobu gminy zawierające łącznie 30 nowych lokali komunalnych dla mieszkańców. Przedsięwzięcie realizowane jest dzięki dofinansowaniu z Funduszu Dopłat w ramach realizacji przez Bank Gospodarstwa Krajowego rządowego programu budownictwa komunalnego. Film o realizacji tej inwestycji znajduje się w podanym linku https://youtu.be/N3B7orY5-y.
86
Liczba obowiązujących umów najmu gminnych lokali mieszkalnych w 2023 r.
17
Liczba zawartych umów najmu gminnych lokali komunalnych w 2023 r.
11
Liczba rozwiązanych umów najmu gminnych lokali komunalnych w 2023 r.
1
Liczba obowiązujących umów najmu lokali socjalnych w 2023 r.
0
Liczba zawartych umów najmu lokali socjalnych w 2023 r.
0
Liczba rozwiązanych umów najmu lokali socjalnych w 2023 r.
0,2
Grunty przekazane/sprzedane inwestorom pod budownictwo mieszkaniowe (w ha)
4,9
Zasób gruntów miejskich przeznaczonych pod budownictwo mieszkaniowe
w 2023 r. (ha)
1,0
Zasób uzbrojonych gruntów miejskich przeznaczonych pod budownictwo mieszkaniowe w 2023 r. (ha)
Mienie Komunalne
Pełna informacja o stanie mienia komunalnego może stanowić podstawę do podejmowania trafnych decyzji o przeznaczeniu i sposobie wykorzystania składników majątkowych oraz kreowania optymalnej polityki gospodarczej gminy, może stanowić wyznacznik do obrania właściwej strategii zarządzania swoim majątkiem, która z kolei powinna określać, czy nieruchomości należy sprzedawać, dzierżawić, czy wynajmować oraz na jakich zasadach należy to czynić. Od ich wyboru zależy głównie efektywne wykorzystanie mienia komunalnego.
Gospodarowanie mieniem znajdującym się bezpośrednio w gestii gminy zastrzeżono do kompetencji burmistrza, który upoważniony jest do składania oświadczeń woli, w imieniu gminy w zakresie zarządu tym majątkiem, jednak w zakresie czynności skutkujących potencjalnym powstaniem zobowiązań finansowych składane przez burmistrza oświadczenia woli wymagają kontrasygnaty skarbnika gminy.
Informacja ta obejmuje zestawienie danych o majątku gminy na dzień 31 grudnia 2023 r.
Grunty
Grunty Gminy Miejskiej Hel są terenami zabudowanymi budynkami mieszkalnymi, obiektami użyteczności publicznej, budynkami niemieszkalnymi służącymi do prowadzenia działalności statutowej jednostki, drogami i innymi.
Grunty położone w granicach administracyjnych miasta Helu
Grunty komunalne na podstawie ewidencji gruntów miasta Helu
Zestawienie nieruchomości oddanych w użytkowanie wieczyste, trwały zarząd, użytkowanie, użyczenie i dzierżawę oraz nieruchomości będących w użytkowaniu wieczystym Gminy Miejskiej Hel
Dane o dochodach uzyskanych z tytułu wykonywania prawa własności i innych praw majątkowych
Gmina Miejska Hel z tytułu prawa własności i innych praw majątkowych w 2023 r. uzyskała dochody w wysokości 4.180.877,20 zł.
Na kwotę tą złożyły się między innymi dochody uzyskane ze sprzedaży mienia komunalnego, opłaty z tytułu użytkowania wieczystego gruntów, przekształcenia prawa użytkowania wieczystego w prawo własności, dzierżawy terenów i najmu lokali użytkowych i inne:
z tytułu sprzedaży mienia komunalnego:
w 2023 r. sprzedano:
w drodze przetargu ustnego nieograniczonego nieruchomość gruntową niezabudowaną położoną, przy ulicy Sztormowej dz. ozn. geod. 738/7 o powierzchni 1881 m2, cena uzyskana ze sprzedaży to kwota 2.280.000,00 zł,
w trybie bezprzetargowym na poprawę zagospodarowania nieruchomość gruntową niezabudowaną położoną, przy ulicy Wiejskiej dz. ozn. geod. 288/10 o powierzchni 28 m2, cena uzyskana ze sprzedaży to kwota 23.284,00 zł,
w trybie bezprzetargowym na poprawę zagospodarowania nieruchomość gruntową niezabudowaną położoną przy ulicy Leśnej dz. ozn. geod. 148/58 o powierzchni 83 m2, cena uzyskana ze sprzedaży to kwota 54.584,00 zł,
w 2023 r. sprzedano jeden lokal mieszkalny na rzecz aktualnych najemców przy ulicy Wiejskiej 109/2, cena uzyskana ze sprzedaży lokalu to kwota 7.490,00 zł,
na zaplanowaną sprzedaż składają się również rozłożone na raty opłaty z tytułu nabycia gruntów w latach ubiegłych, uzyskane wpływy to kwota 26.217,66 zł,
z tytułu użytkowania wieczystego gruntów wpływy w wysokości 6.539,81 zł,
z tytułu przekształcenia prawa użytkowania wieczystego w prawo własności gruntów wpływy w wysokości 25.986,43 zł,
z tytułu dzierżawy i najmu:
zgodnie z ustawą o gospodarce nieruchomościami gmina gospodaruje nieruchomościami stanowiącymi jej własność w sposób zgodny z zasadami prawidłowej gospodarki. Na podstawie art. 30 ust. 2 pkt 3 ustawy z 8 marca 1990 r., o samorządzie gminnym, gospodarowanie mieniem komunalnym należy do zadań wójta (burmistrza, prezydenta miasta). Natomiast w myśl art. 40 ust. 2 pkt 3 i pkt 4, zasady zarządu mieniem gminy oraz zasady i tryb korzystania z gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej, organy gminy mogą wydawać w formie aktów prawa miejscowego. Mając na uwadze powyższe część gruntów była przekazywana w dzierżawę m. in. na cele garażowe, upraw warzywniczych, całoroczne oraz sezonowe punkty handlowe i gastronomiczne, parkingi, reklamy, ogródki gastronomiczne, letnie akcje promocyjne i działalność rozrywkową. Pobierano także opłatę za korzystanie z dróg leśnych przez podmioty prowadzące działalność gospodarczą — przewóz osób meleksem. W 2023 r. czynsz za dzierżawę gruntów naliczany był zgodnie z Zarządzeniem Burmistrza Helu NR 2/0050/2019 z dnia 11 stycznia 2019 r., w sprawie określenia stawek czynszu i opłat za dzierżawy nieruchomości gruntowych, lokali użytkowych stanowiących własność Gminy Miejskiej Hel i wysokości opłat za umieszczenie plansz/tablic reklamowych na terenie miasta Helu i zasad ich stosowania, zmienionego Zarządzeniem Burmistrza Helu nr 01/0050/2022 z dnia 10 stycznia 2022 r. Wykorzystując doświadczenia poprzednich lat dzierżawcy najatrakcyjniejszych terenów wyłaniani byli w drodze przetargów. Stawki za niektóre tereny ustalane były w sposób umowny, jednakże czynsz nigdy nie był niższy niż wynikający ze stawek ustalonych na podstawie zarządzenia burmistrza,
Gmina gospodaruje mieniem wynajmując także budynki i lokale użytkowe. Przedmiotem najmu były: budynek przy ulicy Wiejskiej 41 (pod placówkę banku Pekao SA), część budynku przy ulicy Wiejskiej 50, 77 i Żeglarskiej pod lokalizację bankomatów, pomieszczenia gospodarcze przy ulicy Wiejskiej 85 i 93. Wieloletnie umowy najmu zawarto również z przeznaczeniem pod punkt apteczny przy ulicy Wiejskiej 97 i sklep mięsny przy ulicy Wiejskiej 77,
Z tytułu powyższych dzierżaw i najmu osiągnięto do budżetu wpływy w wysokości 1.752.857,55 zł.
na środki, które wpłynęły do budżetu w 2023 r. składa się kwota z tytułu niepłaconych w terminie należności, koszty upomnienia oraz odsetek od rozłożonych na raty opłat z tyłu nabycia nieruchomości oraz koszty egzekucyjne 3.917,75 zł
W gminnym zasobie nieruchomości przygotowane są do sprzedaży następujące nieruchomości:
Rada Miasta uchwałą Nr XXII/I 62/2004 z dnia 29 grudnia 2004 r., uchwaliła miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego dla obszaru składającego się z działki ozn. nr geod. 150 o pow. 1,5900 ha, położonej przy ulicy Leśnej. Zamiast dotychczasowego przeznaczenia tego obszaru na cele specjalne, teren ten przeznaczony został pod zabudowę mieszkaniową i hotelowo-pensjonatową z usługami towarzyszącymi. W dniu 5 czerwca 2007 r. Rada Miasta podjęła uchwałę Nr IX/67/07 w sprawie przystąpienia do zmiany miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego dla w/w obszaru w związku zamiarem wydzielenia dwóch budynków mieszkalnych celem ich sprzedaży na rzecz najemców. Uchwałą Nr XIII/77/07 z dnia 27 września 2007 r. wprowadzono zmiany polegające na zastąpieniu dotychczasowego numeru działki 150 nowymi numerami 150/1, 150/2, 150/3, 150/4, 150/5. Procedura uchwalania w/w planu została ukończona. Uchwała w sprawie uchwalenia planu ogłoszona została w Dzienniku Urzędowym Województwa Pomorskiego Nr 116 poz.2259 z dnia 20.09.2010 r. W styczniu 2015 r. podjęta została przez Radę Miasta Helu uchwała Nr IV/24/15 w sprawie przystąpienia do sporządzenia zmiany miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego dla tego obszaru. Postepowanie w tej sprawie jest w toku.
Rada Miasta uchwałą Nr XXXVII/266/2001 z dnia 28 listopada 2001 r. uchwaliła miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego dla obszaru, położonego przy ulicy Dworcowej, łącznej powierzchni 7,3980 ha ozn. geod. nr 37/5, 37/6, 35/6, 35/7, 37/8, 37/9, 37/10, 37/11, 37/12, 37/13, 37/14 z przeznaczeniem w/w terenu pod zabudowę mieszkaniową, mieszkaniowo-pensjonatową oraz mieszkaniową z usługami towarzyszącymi. Wydzielane z tego obszaru nieruchomości są zbywane w drodze przetargów nieograniczonych. W kompleksie tym pozostały do sprzedaży jeszcze dwie nieruchomości.
Rada Miasta Helu uchwałą Nr XLV/332/23 z dnia 29 marca 2023 r. przystąpiła do sporządzenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego dla obszaru portu morskiego Hel i terenów przyległych. Postepowanie w tej sprawie jest w toku.
Budynki i obiekty gminne
Zasób budynków mieszkalnych (komunalnych) Gminy Miejskiej Hel
Zasób lokali mieszkalnych (komunalnych) Gminy Miejskiej Hel
Inne prawa majątkowe
nieruchomości stanowiące mienie komunalne będące własnością Gminy Miejskiej Hel nie są obciążone hipoteką i nie stanowią zabezpieczenia zaciągniętych kredytów i pożyczek,
Gmina Miejska Hel jest właścicielem 100% udziałów w Zarządzie Portu Morskiego Hel Sp. z o. o., tj. 840.000 udziałów o wartości nominalnej 50 zł każdy i łącznej wartości nominalnej 42.000.000 zł.
Gmina Miejska Hel jest właścicielem 100% udziałów w EKO- HEL BIS Sp. z o. o., o łącznej wartości 5.000 zł,
Gmina Miejska Hel jest właścicielem 100% udziałów Bursztynowy HEL Sp. z o. o., o łącznej wartości 5.000 zł,
Gmina Miejska Hel jest właścicielem 100% udziałów EKOHEL Sp. z o. o., o łącznej wartości 25.264.100 zł,
Gmina Miejska Hel nie posiada akcji.